Educatie Agricola

Călătoria spre anul 2050 a început la 6 licee agricole și continuă în 10 licee agricole din România

Fundația World Vision în colaborare cu Centrul Român de Politici Europene (CRPE), parteneri în consorțiul ”Creștem prin educație agricolă”, au elaborat un set de 12 lecții multimedia despre agricultura durabilă și agricultura 4.0. Lecțiile se bazează pe un conținut dezvoltat de organizația americană “The National Agriculture in the Classroom” (NAITCO) și Departamentul pentru Agricultură al SUA (USDA) care a fost adaptat și corelat cu programa de liceu din România. Setul a fost pilotat de un grup de 10 profesori de la 6 licee agricole și este, în prezent, în implementare în 10 licee agricole din România. Călătorie spre anul 2050 vorbește copiilor despre sustenabilitate și răspunde la întrebarea: “Cum vom hrăni 10 miliarde de oameni în anul 2050?”.

Planurile de lecție, însoțite de filme și prezentări familiarizează elevii cu cele mai importante concepte ale agriculturii durabile. Astfel elevii învață despre cum bunele practici de management în agricultură influențează producția de hrană reducând impactul asupra mediului și îmbunătățind calitatea vieții oamenilor. Elevii corelează informații din diferite domenii și își formează o viziune despre lume bazată pe știință.

Vom vedea roboții la cules de fructe și legume prin România în anul 2030? Depinde: nu doar de tehnologie ci și de capacitatea noastră de a conlucra, învăța și a răspunde la nevoile societății. Dar mai ales de iscusința școlii de a inspira tinerii și a-i îndrepta către Agricultura 4.0.

Agricultura 4.0 - oportunități de învățare pentru tinerii de la liceele agricole

Agricultura 4.0 este prezentă în câteva ferme din România care au înțeles că fermele digitalizate au avantajul de a putea lua decizii informate, în timp real, legate de planul de semănat, de tratament, sau de intervenții. Printre acești pionieri este și Grupul Frizon, acolo unde tractoarele și utilajele circulă și întorc singure la capăt, fertilizarea și semănarea se realizează variabil prin tehnologii coordonate prin sateliți, iar toate tipurile de consum sunt monitorizate și gestionate în timp real prin tehnologii IoT.

Pentru că agricultura 4.0 are nevoie de cât mai mulți fermieri bine pregătiți care să lucreze în ferme tehnologizate, e necesar să construim o punte între formarea școlară și lumea profesională.

Cum pregătim elevii pentru Agricultura 4.0?

Pe tot parcursul anului, Grupul Frizon își deschide larg porțile atât pentru tinerii care își doresc să devină fermieri sau ingineri agronomi, cât și pentru profesorii de la liceele agricole. Cu sprijinul Grupului Frizon, elevii și profesorii incluși în programul ”Creștem prin educație agricolă” au acum ocazia să experimenteze în mod real cum se poate realiza Agricultura 4.0, agricultură bazată pe tehnologii de top, stații meteo și utilaje smart. În luna iulie la fermele din Nănești și Tătăranu, se va organiza o lecție practică de instruire pentru profesorii de la liceele agricole care au folosit deja pachetul educațional Agricultura 4.0 la clasă. Totodată ferma Frizon găzduiește elevii de la liceul din Cudalbi, jud. Galați pentru stagii de practica începând cu anul 2021.

Teofil Dascălu – portret de fermier care folosește Agricultura 4.0

Teofil Dascălu a început să lucreze în agricultură în urmă cu 12 ani. Înainte de a începe, a urmat cursuri universitare, fiind inginer agronom și a continuat să se perfecționeze urmând diferite masterate în străinătate. A beneficiat de o bursă de studii din SUA și a lucrat în diverse ferme de unde a preluat modelul agriculturii 4.0, o agricultură bazată pe tehnologii de top. Acum, este co-acționar în cadrul Grupului Frizon, o fermă de 4.300 de hectare care cultivă în special porumb, floarea soarelui și soia. Încă din primul an de agricultură, Teofil Dascălu a folosit profitul pentru a reinvesti în tehnologie, iar după 12 ani de activitate poate spune că Frizon este cea mai tehnologizată fermă din România, singura reprezentativă pentru Agricultura 4.0.

Domeniul agricol reprezintă pentru România un domeniu strategic, un domeniu în care oamenii pot începe astăzi și peste 10 ani de muncă asiduă să ajungă să fie cunoscut, să fie milionar în euro, și chiar să schimbe ceva în mediul lor”, ne spune Teofil Dascălu, ca îndemn adresat tinerilor care își doresc să urmeze o carieră în domeniul agricol.

Găsiți articolul integral aici.

Elevii din 10 licee agricole au vizitat ferme unde Agricultura 4.0 face diferența, în cadrul parteneriatului World Vision România și BNP Paribas Leasing Solution

 
180 de elevi de la sate au participat, în luna octombrie, la 17 vizite de studiu la ferme care folosesc tehnologii moderne în activitatea lor agricolă. Vizitele s-au realizat în cadrul parteneriatului demarat la începutul acestui an între World Vision România și BNP Paribas Leasing Solutions, ca parte din proiectul „Mândru să fiu fermier”.

Într-un sat din județul Bacău, 15 liceeni de la un liceu agricol vizitează o fermă de peste 500 de hectare. În ochii adolescenților, pământul pare că nu se mai termină. Fermierii le arată „stația de sortare a cartofilor pe fracții”, adică pe dimensiuni. „Cartofii trebuie să aibă un anumit diametru pentru exportatori”, li se mai explică elevilor. „Dar ce se întâmplă cu cei care nu corespund?”, întreabă o fată înaltă. „Vor fi folosiți pentru însămânțarea de anul următor”, îi răspund fermierii.

„Dacă iubești pământul, nu ai cum să dai greș. Indiferent câtă secetă, grindină și dezastre vin. Nu este o meserie ușoară, dar este o meserie frumoasă și bănoasă”, le-a spus Lucian Secară, Director de Operațiuni la Grup Șerban, liceenilor veniți în vizită la ferma din județul Bacău.

World Vision România, în cadrul consorțiului „Creștem prin educație agricolă”, a elaborat un set de 12 lecții multimedia despre Agricultura 4.0 și agricultura durabilă. Prin aceste lecții s-a răspuns la întrebarea: „Cum vom hrăni 10 miliarde de oameni în anul 2050?”.

Ce s-a reușit în ultimele șase luni?

10 licee din 8 judete au achiziționat echipmente pentru experimente si demonstratii: statii meteo, aparate pentru testare pH, umiditate, temperatură sol/aer, senzori pentru măsurarea temperaturii, salinității și a nutrienților solului;

Peste 500 de liceeni au beneficiat de lecții despre Agricultura 4.0 și agricultura durabilă;

Peste 20 de profesori au primit planuri de lecții didace interactive;

180 de liceeni din 8 județe au vizitat în luna octombrie ferme agricole care folosesc tehnologii moderne. De la mașini agricole care fac tratamente de precizie, pivoți autonomi care asigură irigare automată, stații meteo coordonate prin sateliți, tractoare de ultimă generație și alte echipamente tehnologice computerizate.

Vizitele organizate în cadrul proiectului au oferit posibilitatea elevilor de-a afla mai mult despre agricultura organică și ecologică, precum și despre noile tehnologii utilizate”, ne-a spus Cosmin Lechințan, profesor la un liceu județul Cluj.

„Copiii au putut vedea cum funcționează o seră complet automatizată. La ferma pe care am vizitat-o, atat partea de ventilație, cât și de umbrire, feritilizare și udare sunt controlate de pe calculator. Astfel, se oferă cele mai bune condiții plantelor. Mai mult, au văzut cum putem crește legume sănătoase, folosind polenizarea cu bondari si combaterea biologică – adică folosirea de insecte în loc de chimicale”, a explicat și Ramona Iancu, profesoară la un liceu din județul Hunedoara.

Găsiți articolul integral aici.