stiri
Povestea primilor doi ani – Educație agricolă
23 noiembrie 2017
0

Cum să formăm viitoarea generație de fermieri în agricultură? De ce au nevoie elevii pentru a deveni fermieri de succes și cum i-ar putea sprijini liceele în acest sens? Cum să sprijinim liceele agricole pentru ca ele să poată oferi programe educaționale relevante pentru dezvoltarea fermelor mici si mijlocii?

Acestea sunt provocări cu care cinci organizații au pornit la drum, în 2015, cu sprijinul Romanian American Foundation, și cărora încerca să le găsească soluții prin programul Liceele agricole – hub-uri locale pentru dezvoltarea fermelor mici și mijlocii. Soluțiile identificate se adresează mai multor actori cheie: elevi, profesori, școli în ansamblu, comunități  în care școalile activează, afacerile locale, autorități la nivel local, regional și național care activează în domeniul educației și dezvoltării rurale.

În perioada 2015 – 2017 programul este pilotat în opt licee agricole din România, din toate regiunile istorice (Miroslava, Huși, Brănești, Slatina, Salonta, Turda, Ciumbrud, Prejmer). Este planificată dezvoltarea programului pentru perioada 2018-2020, plecând de la rezultatele și lecțiile învățate în primii doi ani.

Primii pași pentru formarea viitorilor fermieri

Dintre cei aproape 900 elevi care au învățat despre antreprenoriatprin programele Junior Achievement România,250 au pus în practică propriile idei de afaceri, învățând din proprie experiență.

Radu este în clasa a XI-a, la Liceul Tehnologic Agricol „Mihail Kogălniceanu” Miroslava, Iași – profilul tehnician veterinar, și a făcut parte din echipa care a dezvoltat o mică afacere– producție și vânzare de dulceață de ardei iute.

“Vreau să mă fac doctor veterinar dar cu implicarea  în dezvoltarea acestei afaceri cu dulceață am vrut să mă descopăr pe mine, adică să învăț lucruri legate de antreprenoriat și care, în viitor să mă ajute. Acum știu despre ce e vorba, știu ce înseamnă o afacere, știu cum trebuie să mă prezint și mai ales cum să îmi prezint firma. Și mai știu ceva: să lucrez în echipă, ceea ce e mare lucru”.

Dacian de la Liceul Tehnologic Nr.1 Salonta  a dezvoltat  împreună cu colegii săi o afacere cu prepelițe. Afacerea, denumită  „Tehno-prepelița”,  a fost premiată în 2016 în competiția „Compania Anului” organizată de Junior Achievement Romania (JAR), la București. Profitul obținut din „Tehno-prepelița” a fost investit în întregime în noul proiect, denumit „Ouă prețioase”: pentru achiziționarea găinilor ouătoare, amenajarea spațiului, crearea condițiilor și obținerea tuturor autorizațiilor necesare.

“În primul rând am vrut să mă duc mai departe pe contabilitate, dar nu știu, participând la acest concurs aș vrea să devin antreprenor. Mi-am schimbat total viziunea. Vreau să fiu propriul șef în tot ce fac și îmi place să muncesc. Și îmi plac păsările”.

200 elevi au învățat despre lanțul valoric în agricultură prin vizite la companii și discuții cu oameni din afaceri legate de producție, procesare, marketing, oportunități de viitor. Acestea au fost organizate de licee și Fundația Civitas pentru Societatea Civilă – filiala Cluj Napoca. Profesorii de la toate liceele au fost alături de elevi în aceste experiențe pentru a înțelege cum pot crea și ei pe viitor astfel de oportunități de învățare.

19 elevi au devenit deja apicultori! World Vision România a organizat, în parteneriat cu Colegiul Agricol „Dimitrie Cantemir” Huși un cerc de apicultură care a însemnat zece sesiuni teoretice și un stagiu de practică de două săptămâni la ferma apicolă Solești, din județul Vaslui. La absolvirea stagiului cei 19 elevi au primit din partea World Vision câte patru stupi complet echipați. Această experiență le-a adus elevilor o nouă perspectivă și oportunitatea de a deveni apicultori de succes.

Pe baza experienței stagiului de practică de la Huși, World Vision România dezvoltă și testează modele noi de practică în fermă reală în următorii ani de program.

“Mi-ar fi plăcut să fi avut o și eu așa o șansă când aveam vârsta lor. Copiii trebuie să intre în contact cu oameni întreprinzători pentru a înțelege mai bine mecanismele funcționării unei ferme de familie. Cunoștințele dobândite de acești tineri într-un timp atât de scurt ne fac să credem că o astfel de metoda atrage tinerii înspre agricultura”.

Dr. Ing. Cristinel Bodescu, Ferma apicolă Solești, jud Vaslui

“Perioada petrecută la ferma apicolă a domnilor Cristian si Ciprian Bodescu a fost foarte utilă. Modul în care domnii Bodescu au pus în practică ce am învățat noi din cărți și de la școală m-a determinat să-mi placă apicultura și chiar a devenit o pasiune pentru viitor. Sunt foarte încântată de tot ceea ce am învățat și am pus în practică și sper, la rândul meu, să pot învăța pe alții…”.

Adelina Asimine, elevă în cls. a XII-a și membră a Cercului de apicultură, Colegiul Agricol ”Dimitrie Cantemir” Huși, la stagiul de practică, august 2016, ferma apicolă Solești, jud. Vaslui.


Elevii Cercului de apicultură, Colegiul Agricol ”Dimitrie Cantemir” Huși la stagiul de practică, august 2016, ferma Solești, jud.Vaslui

Profesori pentru viitoarele generații de fermieri ai României

60 profesori din cele opt licee din programul pilot au fost implicați în diferite componente ale proiectului: 25 profesori au oferit primit asistență în derularea programelor de antreprenoriat „learning by doing” ale Junior Achievement Romania, 30 profesori au participat iar în cel de-al doilea an auorganizat vizite de studiu pentru înţelegerea lanţului valoric în agricultură de către elevi, cu susținerea Fundației Civitas, peste 50 profesori s-au implicat în campanii de promovare ale liceelor, care în cel de-al doilea an au fost concepute și implementate însăși de către licee, prin accesarea unor mici finanțări gestionate de către WorldVision România, 30 profesori au învăţat să scrie proiecte şi să acceseze finanţări cu sprijinul Centrului de Educaţie Economică şi Dezvoltare din România (în decursul celor doi ani liceele au accesat finanțări în valoare de peste 1 mil. USD din fonduri naționale și europene).

“Cursul mi-a clarificat cum se poate scrie un proiect fezabil, cu impactul dorit și simt că pot utiliza eficient informațiile dobândite. Experiența acumulată în timpul cursului este de valoare pentru dezvoltarea mea personală și relațiile cu colegii”.

Profesor

“Cursul a fost eficient pentru că am constatat o evoluție considerabilă de la ceea ce știam despre scrierea unui proiect și ceea ce știu acum. Prin aplicațiile practice, sugestii, comentarii, recomandări, cursul m-a ajutat să înțeleg mult mai bine cum trebuie corelate elementele unui proiect”.

Profesor

Liceul agricol – actor relevant în dezvoltarea comunității locale

Primul pas în poziționarea liceelor agricole ca actori relevanți în comunitate a fost să promovăm activitatea și rezultatele lor. Fiecare din cele opt licee a  beneficiat de un film de prezentare dedicat promovării lor în comunitate, film difuzat pe TVR și realizat împreună cu World Vision România.

Au fost pregătite noi instrumente care să ajute liceele sa-si îmbunătățească prezența în comunitate si să atragă elevi interesați sădevină fermieri: filme de promovare a meseriilor agricole și un training pentru profesori pentru utilizarea acestor instrumente. WorldVisionRomânia a încheiat un parteneriat cu unul dintre cele mai faimoase programe TV de agricultură, cu o audienţă ridicată în special în zonele rurale.

“Filmul de prezentare al Liceului Tehnologic ”Cezar Nicolau” din Brănești realizat de World Vision Romania a avut un impact major. Pentru prima oară, după mulți ani, avem o clasa de agricultura. Mai mult de atât toate cele 28 de locuri au fost ocupate!”.

Prof. Marinela Culea, director, Liceul Tehnologic ”Cezar Nicolau” Brănești

 

Fermele și antreprenorii locali – cum îi aducem mai aproape de școală

Activitățile din program au avut în vedere și implicarea altor actori extrem de relevanți în activitățile și în parteneriatele  școlilor agricole: fermierii, oamenii de afaceri locali, marile companii din proximitate, alte instituții locale.

22 de fermieri au participat la întâlnirile organizate de World Vision România în fiecare din comunitățile în care liceele din program activează. Acestea au fost ocaziile în care au fost prezentate modele reale de practicăși s-au schimbat idei între fermieri, profesori și elevi legate de nevoile și potențialul de colaborare. La aceste întâlniri au participat și reprezentanții altor insitituții locale (Grupuri de Acțiune Locală, Primărie, Direcții Sanitar Veterinare, Camere Agricole, Inspectorat Școlar, etc.)Ulterior, zece antreprenori s-au implicat în organizarea de stagii de practică pentru elevi.

În cadrul programului peste 100 oameni de afaceri locali și-au manifestat interesul pentru colaborarea cu liceele agricole.În plus, în jur de 90 afaceri locale s-au implicat în organizarea vizitelor de studiu pentru înțelegerea lanțului valoric, organizate pentru elevi.

Educația agricolă – pe agenda publică la nivel național

Pe parcursul primilor doi ani de program s-au făcut și primele demersuri ca educația în domeniul agricol să fie sprijinită și de alți actori relevanți la nivel național. Membri ai organizațiilor din consorțiu au răspuns, cu diferite ocazii, în grupuri de lucru sau consultări publice, la nevoia de a face mai bine auzite provocările și oportunitățile legate de dezvoltarea învățământului agricol.

Educația agricolă a fost inclusă în două strategii guvernamentale (pentru implementarea cărora sunt alocate fonduri guvernamentale si europene): Pachetul Anti-sărăcie si Pachetul pentru agricultura de mijloc. De asemenea, CRPE și partenerii au participat activ la dezbaterile privind politicile publice relevante în domeniul învățământului profesional și tehnic (învățământ dual, practică, ucenicie, reluarea dublei subordonări a liceelor agricole Ministrul Agriculturii – Ministerul Educației) și au contribuit cu informații și poziționări din perspectiva specificului sectorului agricol și a experienței practice ale programului.